onsdag 4 april 2012

Periodisk fasta

Idag har jag påbörjat min periodiska fasta. Jag har läst och funderat ett tag, och nu är det dags att prova. Det finns massor av olika varianter att köra periodisk fasta på, man kan t ex hoppa över valfri måltid och äta 2 måltider per dag, man kan fasta i 24 h eller till och med 48 h. Jag har valt den metod som jag tycker känns mest logisk och mest lik hur vi troligtvis (?) levde förr, nämligen att jag hoppar över frukosten. Det känns inte jättetroligt att stenåldersmänniskan skuttade upp på morgonen och öppnade kylskåpet, utan snarare var dagens första uppgift att leta rätt på mat. Långvarig svält är självklart inte bra, men periodisk fasta är något helt annat än svält. Periodisk fasta ger ökad fettförbränning, stimulerar tillväxthormoner och nollställer aptitregleringen. Jag vill ju minska i fett och bygga mer muskler så LCHF tillsammans med periodisk fasta känns som ett optimalt upplägg! På LCHF går det nämligen jättebra att bygga muskler och deffa samtidigt, till skillnad från den gamla myten att man måste bulka först och deffa sedan. Det brukar också vara ett effektivt sätt att få igång sin viktminskning om man kört LCHF ett tag men hamnat på en platå, eller om man vill gå ner "de sista" kilona som kroppen inte gärna släpper ifrån sig.

Det ska bli väldigt spännande att prova och se hur det påverkar mig. Hittills känns det bra, är lite hungrig såklart men inte värre än att det går att hantera. Min plan är att köra varje dag på vardagar ett tag, och sen trappa ner och köra periodisk fasta 1-2 dagar/vecka. Det går att läsa mer om periodisk fasta här, här och här.

2 kommentarer:

  1. Jag läste om detta i senaste Fitness Magazine. Killen som utsetts till årets bästa PT körde det. Dagens första näringsintag hade han kl. 15 och då var det en proteindrink efter träning. Det låter ju helt galet att inte äta på hela dagen och sen träna, men det funkar ju uppenbarligen på honom. Jag läste i en av dina länkar att man kunde köra fastan mellan kl. 19 och 07. Det verkar ju inte så svårt. Ska nog testa denna "light"-variant. Hur kommer du göra?

    SvaraRadera
  2. Riktigt spännande. Har också funderat på att prova. Vill ju också ner i vikt, har kommit ner till det jag vägde innan jag blev gravid, men har lite tröga kilon kvar. Skulle vara kanon om du skrev vad du äter dessa dagar. :). Jag tror också på att hoppa över frukosten, det känns logiskt. Ska bli spännande att följa dig ;)

    SvaraRadera