onsdag 8 februari 2012

LCHF äggfrukost

Let´s face it: en frukost som har sin bas i ägg är den bästa frukost du kan äta. Ägg innehåller i princip alla vitaminer och mineraler vi behöver utom vitamin C, inga kolhydrater och massor av protein och bra fett. Det där med att ägg skulle ge högt kolesterol och att det är farligt och så vidare hoppas jag inom en väldigt snar framtid är old news och totalt bortglömt. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om hela kolesterolmyten och äggets alla fördelar, men det finns ju så många andra som gjort det så bra redan så här kommer lite matnyttiga länkar för den som inte vill acceptera mina påståenden rakt av utan grotta ner sig först. Kostdoktorns kolesterol-guide var bland det första jag läste när jag blev nyfiken på att prova LCHF, jag rekommenderar denna läsning till alla! Innan jag läste detta hade jag faktiskt ingen aning om vad kolesterol egentligen är eller hur det fungerar i kroppen, men det är ju faktiskt en byggsten som finns i alla våra celler! Om våra kroppar är uppbyggda av kolesterol, hur kan det då vara livsfarligt för oss? Kroppen producerar dessutom eget kolesterol om den inte får i sig tillräckligt från kosten. Det är skillnad på bra och dåligt kolesterol men det dåliga som ökar risken för hjärtsjukdomar höjs faktiskt av kolhydrater och inte av fett, och det nyttiga kolesterolet som istället skyddar från hjärtsjukdom höjs av en lågkolhydratkost med naturliga fetter. In och läs guiden nu och ha sen bra svar till familj, vänner och kollegor som ifrågasätter er (för det kommer folk att göra) och undrar om ni inte kommer dö i hjärtinfarkt! Jag skulle ju inte tjata sa jag, så här och här hittar ni bra information om ägg!

Tips på äggfrukost:
- Kokt ägg: som det är med lite salt eller kaviar (obs att kaviar innehåller en del kolhydrater så avgör vad du tål eller "har råd med" om du vill hålla kolhydratintaget extra lågt, till exempel vid viktnedgång), eller som jag föredrar det: hackat och blandat med majonnäs, gott att smaksätta med salt, peppar och för extra lyx även dill eller gräslök. Rökt skinka är också gott att blanda i!
- Stekt ägg eller äggröra: servera med t ex bacon eller korv, god helgfrukost med lite grönsaker till!
- Omelett: går att smaksätta med vad man vill, ost, skinka, grönsaker osv, eller varför inte prova en kanelomelette? En tunn omelette kan användas som wrap och fyllas med brieost, salami eller vad man nu tycker om.
- Äggmuffins med valfri fyllning

Har ni fler bra äggiga tips så kommentera gärna!

2 kommentarer:

  1. Jag som ätit äggröra till frukost idag. :) Med grädde. Är galet mätt. :)

    Vi bodde på tre olika ställen, först på ett hotell vid Klong Prao Beach som var rätt trist. Vi var där i slutet av oktober/början av november 2008 och då hade ju inte högsäsongen startat.
    Sen bodde vi i bungalows längre bort på samma strand, på The Blue Lagoon. Kanonmysigt!

    Och sist bodde vi på White Sand Beach, på något ställe med bungalows direkt på stranden. :)

    Åhh vad det suger i min Thailandstarm. :)

    Är allt bra med Joanna? Inte pratat med henne på länge nu.:/

    Kramar

    SvaraRadera