onsdag 12 oktober 2011

Kostrådgivning

Jag började med LCHF i december 2010, men har aldrig varit superstrikt eftersom jag inte tyckt mig ha någon anledning till det. Jag är normalviktig och har inte diabetes eller någon annan anledning att helt undvika kolhydrater, så jag åt ordentligt i veckorna men gjorde en hel del undantag på helger och om jag var bortbjuden. Detta fungerade till en början bra, förmodligen för att jag tränade mycket (spinning 3 ggr/vecka). Sen kom flytten över oss och alla rutiner försvann, både gällande mat och träning. Undantagen blev till regel snarare än undantag och vikten ökade stadigt, samtidigt som jag kände att min kropp inte alls var i balans. Den förstod liksom inte vad jag ville med min väldigt konstiga kosthållning som ibland var LCHF och ibland HCHF...

Jag kände att den dåliga trenden behövde brytas och att jag behövde hjälp och en spark i baken för att utföra det, så jag bokade in mig på kostrådgivning hos fantastiska Åse. Vi träffades första gången innan min semester och det var ett extremt givande möte som varade i nästan 2 timmar istället för 1 som planerat =) Till vår nästa träff, som äger rum nästa vecka, fick jag i läxa att göra en kostregistrering, dvs att skriva ner A L L T jag äter och dricker under 3 vardagar och 2 helgdagar. Så det har jag ägnat mig åt sedan i måndags och det är riktigt kul, ska bli väldigt intressant att se vad hon kan dra för slutsatser av min kosthållning. För att få min kropp i balans igen blev jag rekommenderad att köra relativt strikt LCHF (max 30 g kolhydrater/dag) i 4 långa veckor, helt utan undantag. Den största utmaningen kommer bli helgerna, eftersom jag hittills mer eller mindre alltid slarvat då... Men det känns faktiskt inte som en uppoffring utan snarare som en tjänst jag gör min kropp! Självklart kommer jag här bjuda på en rapport och även min "dom" efter vårt nästa möte!

1 kommentar: